Kæmper du med træthed?

Træthed er et usynligt symptom, som kan fylde meget i hverdagen for personer med MS. Skal man give efter og sove mere, eller hvad skal man stille op, når trætheden melder sig? Vi har samlet en række gode råd.

Det er okay at sige fra eller nej tak

Selvom man kan opbygge gode rutiner i sin hverdag, som hjælper med at tilføre mere energi, så handler det om at vælge til og fra på de energikrævende aktiviteter. Du kan se dit energiforbrug som et klippekort. Antallet af “klip” du har at gøre godt med, afhænger af de aktiviteter du deltager i. Nogle aktiviteter koster dyrt, og du vil have færre “klip” at bruge af næste dag. Det handler altså om at forstå, at kroppen hurtigere kan blive træt, og at det derfor kan være smart at planlægge sit energiforbrug lidt på forhånd. 

Regelmæssige måltider og struktur

En relativ nem måde du kan få mere energi på, er ved at få hjælp til at tilrettelægge hverdagen sammen med din familie eller en nær pårørende. Sørg for, at I sammen bliver enige om faste spisetider og lav ugeplaner med aftaler, plan for indkøb og alt det praktiske, der kan sættes i system. Faste regelmæssige måltider vil sikre et stabilt blodsukker, men også sikre at du ikke bruger unødig energi på at planlægge dine gøremål – dermed kan du samle mere energi til de sjove ting. 

Vedligehold en god søvnrytme

Det er nemmere at vedligeholde en god søvnrytme end at genoprette, når ’skaden’ er sket. Et godt råd er derfor at gå i seng på samme tid så ofte som muligt. Du kan sætte en alarm eller aftale med din familie, at fra et fast tidpunkt på aftenen skal fjernsynet være slukket og lyset dæmpet. Dæmpet belysning er særligt vigtigt for, at hormonet melatonin kan skabes, og det produceres kun i mørke. Særligt blåt lys i lysspektret (446-477 nanometer) hæmmer produktionen af melatonin, hvilket betyder at alt lys fra computer, mobil og tablets i princippet reducerer produktionen af melatonin og kan ødelægge din nattesøvn. Husk derfor, at dæmpe lyset i stuen om aftenen og undgå at kigge i mobilen lige inden sengetid. Gør indkøringen til søvnen så rar som mulig. Hvis du har problemer med at falde i søvn, kan du lave afspændingsøvelser og små meditationer. Det vigtigste omkring et godt søvnmønster er strukturen og stabiliteten i vanerne.

Man kan også blive træt af at være inaktiv

Som alt andet i livet handler det om at skabe balance. Løsningen på træthed er derfor ikke nødvendigvis altid en god lur på sofaen. Det kan også være en gåtur og lidt frisk luft ville kunne genoprette balancen. Læs her om hvorfor det er vigtigt at træne og lære sin krop at kende, når man vil skabe mere overskud i hverdagen. Og husk, at dårlige vaner som alkohol, cigaretter og koffein også kan være store syndere på energiregnskabet. 

Det er okay at sige, at man er træt 

Sidst men ikke mindst er det vigtigt, at få talt med din familie omkring din træthed og løbende evaluere, hvad I kan gøre for at forbedre hverdagen. Når du og din familie har opbygget en struktur og hverdag, bliver det nemmere at håndtere trætheden, og den vil fylde mindre.

Sig det! Det kan også nogle gange hjælpe, at få tingene sagt højt – altså for eksempel blot sige højt at man rent faktisk er vanvittig træt. Træthed er som et usynligt symptom svært altid at huske på, så det kan være sundt at din familie får det gentaget fra tid til anden, så de ved hvordan du har det. 

Updated: 08-02-2019